Lärkträdsdungen i Flahult


I den mörka granskog som växer på Flahult i Norrahammar finns en dunge där det växer mellan 30-35 gamla lärkträd. Jag kände till platsen sen förr, hade hört talas om den av gamla norrahammarsbor och var här och tittade redan i mitten av 80-talet.

Hitta på kartan

Då gick det ganska lätt att leta upp dungen. Men nästan 40 år senare ha skogen växt igen, platsen har på senare år varit nästan omöjlig att hitta. Men avverkningar i närheten har nyligen gjort lärkträden mer synliga igen.

Lärk växer normalt i permafrosten på den sibiriska tundan och är van vid tuffa livsbetingelser. Det har gjort trädet tåligt och virket tämligen okänsligt för fukt och röta. Lärkträd växer inte vilt i Sverige, men är inte ovanlig då den ofta planteras in.

Det är alltså någon som en gång i tiden sett till att de här träden hamnat precis här, i Norrahammar. Men vem och varför? Jag har ingen aning.








Jag har ett svagt minne, som naturligtvis kan vara fel, att det berättats att träden planterats av ryssar som en period uppehöll sig i Norrahammar och då troligen jobbade på bruket. Förmodligen var det i samband med något av världskrigen, kanske det första, med tanke på hur träden ser ut idag. Träden är gamla, det växer mossa och lava på dem och några har på grund av sina höga ålder gett upp och rasat omkull. Nån dag ska jag gå ner till Folkrörelsearkivet i Norrahammar och se om jag hittar något om detta, för lite spännande är det allt.

Kommentarer