Köln – stål och betong

Under några stekheta dagar i början av augusti besökte jag Köln i Tyskland.
Det var inledningen till en längre resa, som gav mig erfarenheter och upplevelser, vilka jag den närmaste tiden kommer att berätta om.
Det här är mina intryck av Köln, min första reseetapp, som dock hamnar lite i skymundan för resans mål, Grönland.
Köln är en gammal stad, men ny på ytan. Gamla medeltida byggnader står skuldra mot skuldra med moderna byggnader i stål och betong. Slipad sten, skinande, glänsande, futuristiskt. En modern storstad i Europas epicentrum.
Strama byggnader sträcker sig upp mot skyn, symboliserar den kalla och hårda verklighet de existerar i.

Groteskt för den som inte är storstadsvan. Men det kalla och hårda på ytan kan vara vackert och fantasieggande. Köln är en vacker stad.

Kommentarer